Wachten

We zien ‘wachten’ vaak als een passieve houding. Er lijkt niet veel actie in te zitten. Het is gewoon…wachten. Totdat ‘het’, dat waar we op hebben gewacht, gebeurt. En dan zijn we opgelucht – eindelijk kunnen we verder! Doorgaan met het ‘echte’ leven!

Wachten is een werkwoord. Het is geen houding – het is iets wat je doet, en waarin je een houding kan kiezen. Je kan vol verwachting wachten, of gefrustreerd. Geduldig, ongeduldig, met blijdschap…het is aan jou. En vaak zal een tijd van wachten je laten zien wat er werkelijk in je hart is, dat wat je niet ziet als je druk bent met alles wat het leven je te bieden heeft.

Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over wachten, en ik heb ontdekt wat er echt in mijn hart leeft. En daar was ik eerlijk gezegd niet al te blij mee. Wanneer ik moet wachten, ben ik lang niet zo blij, geduldig en vol verwachting als ik had gedacht en gehoopt.

Het enige wat ik wilde was dat het wachten voorbij zou zijn.

Vandaag las ik een preek van Tim Keller, over wachten op God, en wat Habakuk ons hierover te vertellen heeft. Iets wat me in het bijzonder aansprak is het volgende, en ik heb het toegepast op mijn eigen leven.

Als dingen niet lopen zoals ik dat wil, word ik boos en begin ik me zorgen te maken. Er komen allerlei gevoelens boven. ‘Als dit of dat niet gebeurt, is het leven niets waard.’ O ja…? Hoe weet ik dat zo zeker? Ik moet mijn aannames loslaten. Het zal me bevrijden. Zelfs de meest wijze mensen kennen niet al de uitkomsten. Wanneer ik door het lint ga omdat iets niet gebeurt zoals ik het gepland heb, moet ik beseffen dat ook ik niet de alwetende ben. Ik zie het niet meer zitten omdat ik denk te weten wat het beste is. In plaats daarvan kan ik beter nederig zijn.


Ik lijd niet. Ik word elke dag weer gezegend, en ik krijg veel meer dan ik nodig heb. En er is nog veel meer wat nog zal komen, beloftes die nog vervuld moeten worden. En terwijl ik wacht op God die alles in Zijn hand heeft, leer ik dat God mijn rots is, die nooit wankelt.


There are roads to be traveled in places I’ve never seen.


En ik wacht.

One thought on “Wachten

  1. he chick,

    leuk dat je weer een goeie blog hebt! Weer iets om met grote nieuwsgierigheid te volgen ;)

    Ik vind het zo tof wat je allemaal doet! Ons contact is momenteel een beetje van een afstandje, al woon je maar een half uurtje rijden verderop. Maar gelukkig blijft onze vriendschap ondanks dat, gewoon doorgaan!

    Ik ben er trots op dat ik kan zeggen dat ik jou in mijn vriendenkring hebt. Je bent een schat, niet alleen voor mij, of voor je omgeving, maar voor iedereen die op jouw pad komt.

    Ik geloof echt dat God je gezegend heeft en zal zegenen met een bijzonder leven. Ik weet zeker dat Hij nog heel veel voor je in petto heeft!

    Lieve Ruth, ik blijf in ieder geval je blog volgen, hopelijk spreken we elkaar ook weer heel snel irl.

    Dikke knuff!

Leave a Reply

