een dag in het leven van…

…Ruth!

Hoewel elke dag er anders uitziet, zal ik proberen een beschrijving te geven van een ‘gemiddelde’ dag.

Om 7 uur is er een bel, die betekent dat het ontbijt klaar is. Geroosterde boterham met kaas, kopje thee, gekookt ei? Ik dacht het niet. Denk in de richting van rijst, bonen en chiyaa (= melkthee met veel kruiden) en je hebt een beetje een idee.

Na het ontbijt is er tijd voor zaken als huiswerk maken, stille tijd houden, douchen, Nepali oefenen, etc.

Om kwart over 9 pak ik mijn rugtas en wandel ik over een smal paadje door een soort jungle naar de hoofdstraat van het dorpje. Hier is ook de bushalte. Soms koop ik bij een kraampje langs de weg een paar bananen of mandarijnen. Vervolgens neem ik de bus. In Bagar stap ik uit, en wandel naar het INF gebouw, maar mijn taallessen worden gegeven. Langs de weg zijn overal kraampjes, mensen, dieren, afval…Het leven in Nepal staat nooit stil: als de zon opgaat, gaan ook de winkels open.

Van 10 tot 13u heb ik Nepali les, van Anju. Ze is Nepali, en haar Engels is vrij goed – goed genoeg om mij les te geven, in elk geval! Ik leer niet alleen Nepali van haar, maar ook kleine culturele verschillen… Ze moest erg lachen toen ik vroeg of haar man ouder was dan zij. Natuurlijk was hij dat!! Het was bijna ondenkbaar dat je met een jongere man zou trouwen. Ze verbaasde zich erg over het feit dat ik thee zonder melk of suiker dronk. Dat kon je bijna geen thee noemen.

Na de les neem ik de bus terug. Tegen 2 uur kan ik dan mijn lunch eten, die voor me wordt bewaard – ze eten namelijk om 12u. Na de lunch is het tijd voor huiswerk, theepauze, internet, research, en/of Nepali oefenen, etc.

Om half 7 gaat de bel voor het avondeten. Dal baht, wat letterlijk linzensoep rijst betekent. En dat is het ook. Ze weten hier verrassend veel variaties op te maken, gelukkig. Het is inmiddels ook een stuk kouder geworden; van 20 graden overdag naar zo’n 7 of 6 graden ‘s avonds, is een groot verschil.

‘s Avonds is er weer tijd voor huiswerk, internet, research, en/of Nepali oefenen. Ik besteed veel tijd aan socializen, omdat het niet alleen vriendschappen oplevert maar het is ook bevorderlijk voor mijn taal :-)

2 thoughts on “een dag in het leven van…

  1. Hey Ruth!
    Leuk om te lezen joh! Gaaf dat je inmiddels daar bent waar je moet zijn! Veel succes met Nepali! Stoer dat je dat straks kunt…hihi! Wij zijn nog druk bezig met Spaans leren… nou ja… druk… het schiet er vaak een beetje bij in. Maar door de 2 maand dat we nu in spaans gebied zitten kunnen we al aardig wat woorden/duidelijk maken. En soms ook een beetje gesprekken volgen. Maar… nog lang niet goeg… Misschien in Bolivia oid toch nog maar een talencursus volgen, t schijnt daar niet zo duurt te zijn! Heb je ook al foto´s geplaatst? ik zal straks es even neuzen op je site!
    Hey meid het beste daar! Ga met God, dan ga je goed!
    Liefs uit het allerzuidelijkste stadje van de wereld: Ushuaia…
    Bert en Nelleke

Leave a Reply

