bandha

Chiyaa, rijst, load shedding, bandha…wat hebben deze dingen met elkaar gemeen? Dat Nepal Nepal niet zou zijn zonder ze.

Vandaag heb ik een heuse bandha meegemaakt. Het betekent letterlijk ‘gesloten’ en kan varieren van buschauffeurs die niet rijden tot een volledige staking van winkels en restaurants en het openbaar vervoer.
Het was dus maar de vraag of ik vandaag Kathmandu uit zou komen.
Als je iets wil weten in Nepal moet je het aan 20 Nepali’s vragen, en dan je conclusie trekken. Mijn conclusie was dat een taxi naar het busstation wel zou lukken, en dat de bus sowieso zou gaan, want het was een touristbus. Maar helaas.

De taxi lukte nog wel, en bracht me voor 5x de normale prijs in de buurt van het busstation. Lege straten, politie, soldaten, af en toe een UN jeep die langsscheurde…heel relaxed zag het er niet uit, maar de locals maakten zich niet druk dus ik ook niet.

De bus kwam niet. Dat hadden ze me gisteren ook wel mogen vertellen, toen ik ze belde! Volgende dilemma: hoe kom ik terug in het guesthouse? Taxi’s waren nergens meer te bekennen, en 3 uur met al mijn bagage lopen leek me niet echt een tof plan. Ik vroeg aan een jongen die een beetje rondhing bij het winkeltje waar ik zat, wat ik moest doen*. Na even nadenken zei hij dat hij me wel op zijn motor naar het guesthouse kon brengen. Nice!

Morgen is de bandha voorbij, en kan ik hopelijk naar ‘huis’…

*dat is iets wat ik hier regelmatig doe…aan willekeurige voorbijgangers vragen waar ik heen moet/wat ik moet doen/hoe iets werkt. Uit ervaring is gebleken dat het de beste manier is om te komen waar je wil…mits je de 20 Nepali’s – regel toepast ;-)

Leave a Reply

