USD en NRS

De meeste dingen die je in Nepal wil regelen zijn een hele onderneming. Wat je er vooral voor nodig hebt is tijd, geduld, en een beetje humor.

Vandaag moest ik een USD rekening openen. Waarom, vraag je je misschien af. Dat vraag ik me ook wel eens af. Maar wat moet, dat moet.

Voor deze rekening had ik 500 USD contant nodig, wat er meteen op wordt gezet. Dat heb ik normaal gesproken niet in mijn achterzak zitten, dus ik wandelde New Road af tot ik een bord met ‘Money Changer’ tegenkwam. Voor 1 USD zou je vandaag de dag 71,15 Nepalese roepies (NRS) krijgen. Okee, nu een pinautomaat.

Ik heb minstens 8 pinautomaten geprobeerd, waarbij ik minstens 8 keer de levensgevaarlijke New Road moest oversteken (geen zorgen mam, ik kijk altijd netjes rechts-links-rechts voor ik oversteek) omdat ik elke keer aan de overkant weer een bord met “ATM” zag. Natuurlijk werkten ze allemaal niet.

Net toen ik het wilde opgeven zag ik een ATM die ik nog niet had geprobeerd. Daarnaast een moneychanger. Misschien wilde het lot mij wat zeggen (achteraf gezien waarschijnlijk niet, lees vooral verder) dus ik besloot nog 1 poging te doen, en waarempel, er kwam geld uit de automaat.

Er is een limiet aan wat je per keer kan opnemen, gelukkig is er geen limiet aan hoeveel keer je pint…

Daarna naar de buurman, meneer moneychanger. Er zaten 3 mannen in het kantoortje. Of ik money wilde changen? Lijkt me wel, meneer. Er werd wat overlegd, en naar een papier met getallen gekeken, en nog wat overlegd, en uiteindelijk deed 1 van hen mij een voorstel: 75 NRS voor 1 dollar.

Ik vond het een beetje een ongure boel, en ik had niet zoveel zin om mijn kostbare roepies hier achter te laten. Daarbij gaat het me een beetje ver om te gaan onderhandelen over een wisselkoers, dus met de mededeling dat ik het verderop even ging navragen vertrok ik.

Moneychanger nr 1 zag er wat professioneler uit, maar ze hadden maar 350 USD. Alle beetjes helpen. Toen ze begreep dat ik het nodig had om een rekening te openen liet ze me beloven niet aan de bank te vertellen waar ik de USD vandaan had. Ze mochten van de bank namelijk niet wisselen voor dat doel.

Waarom? Voor u een vraag, en voor mij ook.

Anyway. Een gewone dag in Nepal.

One thought on “USD en NRS

  1. haha… hoe herkenbaar, het had ons kunnen overkomen!
    geniet het… en een wijze tegel-uitspraak die bij berts oma hangt: ergert u niet, verwondert u slechts!
    geniet het ruth!
    Groetjes uit Peru

Leave a Reply

