there’s always a bright side

Ik ben nog van het ondergewaardeerde principe ‘always look at the bright side of life’. Als ik zonder water in de woestijn zou stranden, zou ik me bedenken dat het maar goed is dat daar geen leeuwen leven. Zoiets.

Vandaag begint de vijfde dag van de nationale bandha. Vrijwel alle winkels zijn dicht, de voorraden raken langzaam op, er zijn geen vervoersmiddelen toegestaan op de weg, de hele dag lopen er duizenden Maoisten rondjes door de stad om hun punt duidelijk te maken, en niemand weet wanneer dit is afgelopen.

Maar, zoals het een goed optimist betaamt, weet ik een paar voordelen te noemen.

* de lucht is schoon. Geen auto’s, geen motoren, geen fabrieken…we kunnen weer ademen!!!
* er is bijna 24/7 electriciteit.  De fabrieken, die de meeste electriciteit verbruiken, zijn dicht. De “12 uur per dag geen electriciteit” is nu veranderd in ‘misschien 2 uur per dag geen electriciteit”.
* alle tijd om dingen te doen waar je normaal niet aan toekomst, zoals een review van 7 weken Nepali les, elke dag een omelet maken en spelletjes doen waarbij je dingen leert zoals dat Yellow Stone Park het oudste nationale park is in de USA.

(Voor het geval je je afvraagt waar ik ben terwijl fanatieke Maoisten met stokken en dergelijke door de stad wandelen en winkels vernielen die het wagen om open te zijn: ik bivakkeer bij 2 vriendinnen in een rustige buitenwijk van Kathmandu. Alles wat ik weet over de demonstraties en acties lees ik op internet en ik houd een veilige afstand van ongeveer 5 kilometer tussen mij en de demonstranten.)

Leave a Reply

