cross cultural life

Er is geen betere manier om over andere culturen te leren, dan door er midden in te gaan leven.

Ik woon nu bijna 5 maanden in Nepal, en die 5 maanden hebben nu al een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Ook al zou ik nu teruggaan naar Nederland en nooit meer een voet in een ander land zetten, dan nog ben ik niet meer dezelfde die ik 5 maanden geleden was.

Hoe frustrerend, onbegrijpelijk, en pijnlijk het soms ook kan zijn, het is vooral bijzonder, interessant en fascinerend. Het is net als met een taal leren – je bent nooit klaar. Net zoals Nepali nooit mijn eigen taal zal worden, zal ik me deze cultuur nooit helemaal eigen maken.

Ik word geen Nepali. Ik ben Ruth in Nepal.

En wie Ruth in Nepal is, dat ben ik nog aan het uitvinden.

Waar liggen de grenzen tussen cultuur, gewoontes, aangeleerd gedrag en karakter?

Een paar maanden geleden vertelde een westerse vrouw me dat ze na 10 jaar in Nepal te hebben gewoond, zich afvroeg wie ze zelf was. Door de cultuur te verwelkomen en omarmen, had ze meer van haar eigen cultuur losgelaten dan goed voor haar was.

Ik hou van Nepal, ik hou van de mensen, ik hou van het eten. Ik hou van hun levenshouding en gastvrijheid. Dit is een land waar ik me thuis voel, waar ik kan wonen.
Ik eet elke dag daal bhat, ik zit op de grond in de kerk, ik vertel mijn mening minder direct dan ik in Nederland zou doen, en ik weet hoe ik op de juiste manier respect betoon aan mensen van alle leeftijden.

Maar ik kom niet graag te laat, soms wil ik iets eten zonder het te moeten delen, en soms heb ik tijd voor mezelf nodig, zonder dat iemand meekijkt met wat ik aan het doen ben.

En ik ben nog niemand tegengekomen met mijn gevoel voor humor; de kans is groot dat ik iemand beledig als ik een grap maak.

En dat zijn alleen nog maar de oppervlakkige dingen – er is ook nog de worldview, en de manier waarop mensen denken over relaties, leven en dood, efficiency, nut, respect…

Ik ben er niet uit. Ik wil niet op mijn kleine Nederlandse eilandje leven, maar ik laat ook niet alles los wat mij heeft gemaakt wie ik nu ben.

Als iemand hierover wijze woorden te delen heeft, let me know :-)

One thought on “cross cultural life

  1. Ruth, ik denk dat ik weet hoe het zit. Ik moet er nog wel over nadenken hoe ik mijn visie erop kan verwoorden.
    Het heeft te maken met: uw volk is mijn volk en uw God is mijn God. …zoals een vis enkel kent zijn element, kennend de ene die was en die is….
    wordt vervolgd! je mam

Leave a Reply

