Leercurve

Laat ik jullie eens wat vertellen over een leercurve. Daar hebben jullie altijd al meer over willen weten, of niet soms? Om precies te zijn: de leercurve van een zeker persoon (Ruth) in een Aziatisch land (Nepal) die een taal leert (Nepali).

Zoals het een goede lerares betaamt, zal ik visuele middelen gebruiken. En ja, dat is in Paint gemaakt. Sinds wanneer is er wat mis met Paint?

De verticale as gaat over de hoeveelheid opgenomen Nepal, de horizontale as geeft de tijd aan.Zie hier de eerste grafiek. Dit gaat over de eerste dagen, weken en maanden. Mijn leraren stonden versteld, en taxichauffeurs geloofden me niet als ik zei dat ik sinds 3 maanden in Nepal woonde (bedoel je niet 3 JAAR?).

Het was een mooie tijd. Dit duurde zo’n 5 maanden.Zie hier grafiek 2. Een beetje gedramatiseerd wellicht, maar let wel: deze gegevens zijn uitsluitend gebaseed op mijn eigen inzicht en gevoel.

Ups en downs. De ene dag maak ik volledige zinnen met gebruik van ‘hoewel’ en ‘tenzij’ en ‘als – dan’ constructies, de volgende dag komt er alleen nog maar een simpel ‘ik heb honger!’ en ‘hoe gaat het?’ uit mijn mond. Alle connecties zijn verbroken, mijn innerlijke woordenboek is dicht, in de taalafdeling van mijn hersenpan is het licht uit en de spinnenwebben hangen aan de lampen.

Dat brengt me tot de volgende grafiek: hoe ik me al sinds een week voel.Er is een staking! Mijn hoofd doet niet meer mee! In een gesprek trek ik alle verkeerde laatjes open en het goede woord vind ik niet – laat staan grammatica structuren.

Het ergste is nog wel wanneer iemand tijdens een goede dag zegt: “Je spreekt beter Nepali dan wij!” Dat klinkt heel fijn. Maar het betekent: de grammatica die je gebruikt is quality, het is perfect, het is beleefd…maar zo praten wij niet.

De gemiddelde Nepali gebruikt een mix van versimpeld Nepali en slang. Ik klink waarschijnlijk als een soort politica/ambtenaar/persvoorlichter. Of gewoon als een buitenlander die een taal probeert te leren.

Maar, alle leercurves op een stokje, eigenlijk heb ik niets te klagen.
Ik heb een paar taalgenen geerfd waar ik nooit meer vanaf kom, dus ik maak er maar goed gebruik van. Ondanks alles ga ik als een trein, en misschien heb ik daarom die break gewoon even nodig.

Volgende week weer hard an die arbeit!

One thought on “Leercurve

  1. Kijk, zo weet ik weer even hoe de stand van zaken zijn! En..die ups en downs zijn zo erg nog niet, uiteindelijk eindigt het wel steeds hoger! En af en toe een stukkie horizontaal is ook wel even rustig toch? Succes!

Leave a Reply

