oude vrouwtjes en hun rimpels

Ik zou willen dat ik een foto had kunnen maken.

Een oud, Nepali vrouwtje zat naast me in de bus. Ze ging winkelen, vertelde ze me met een lieve glimlach op haar gezicht. Net daarvoor had de jongen naast me haar geholpen om op de stoel voorin de bus te gaan zitten.

Oude vrouwen in Nepal worden met respect behandeld. Volgens het CIA World Factbook, ligt de levensverwachting in Nepal rond 65. Het percentage van mensen ouder dan 65 is 4,3%. Er zijn niet veel oude mensen hier. En degenen die er nog wel zijn, verdienen respect.

Dit zijn de mensen die hun leven hebben geleefd. Ze hebben op de velden gewerkt, waar ze manden met de rijstoogst droegen. Ze gingen de bergen door met gras en . Ze kookten dal bhaat voor hun families, dag na dag.

Ze hebben dit land zien veranderen, van een Hindoe staat naar een seculiere staat, en van een monarchie naar een democratie. Ze waren er toen de koninklijke familie de macht had, en toen ze werden uitgemoord.

Ze zagen hoe Nepal de stap van de steentijd naar de 21e eeuw maakte, in slechts 50 jaar tijd.

Hun rimpels vertellen de verhalen.

Ik vraag me af wat ze van de huidige situatie in Nepal denken – geen grondwet en geen minister president. Vandaag is de derde verkiezingsronde, omdat beide deelnemers niet in staat zijn geweest om een meerderheid te behalen.

Voordat ik het haar kan vragen, zijn we al bij Bagar. De chauffeur vertelt de busjongen dat hij haar moet helpen, en haar tas moet aanpakken. Ze glimlacht, en wandelt dan de straat door, om fruit en groenten te kopen.

Deze hajur aamaa* is er een van de velen, en ik hoop dat Nepal voor ze zal zorgen, zoals zij voor Nepal hebben gezorgd.

hajur aamaa = respectvolle term voor oude vrouwen. Het betekent letterlijk ‘grootmoeder’.

Leave a Reply

