How To Solve A Problem In Nepal (2)

Today I’m gonna talk about a different kind of problem. I’m gonna talk about customer related problems.

Nepal is not exactly known for their customer service. You can walk into a shop and they won’t acknowledge you are there, until you jump up and down with waving arms, right in front of them.
Looking at your skin color, they will probably decide the prices just raised with 200%.
A warranty is a nice thought.
A ‘bonus’ on any kind or purchase you make, is a rare treat.

But you get used to it.

Months ago, I bought a mountainbike down in Lakeside. This shop happened to be more ‘western’, since they usually deal with foreigners.
The mountainbike was nice, good quality, and they offered free maintenance. All in all, it was a good deal.

The bike didn’t come with any accessories, so I also bought a lock, a kickstand, and mudguards for both the front and the back wheel. Kind of necessary once the monsoon starts and the roads turn into mud rivers.

Before I went to Europe, I took the bike down to the shop to get the gears fixed. I had also noticed they placed the mud guards wrong, so I asked them to do it again. I bought a new lock since the old one broke, and left it with the bike.

Last week I came back, and told them I would pick up my bike the next day. Oh, you thought they would be done after it had been sitting there for 2 months? No way…as long as know one comes to ask about it, it’s no priority.

Yesterday I went to the shop again. There it was, my Honeyhunter, clean and shiny, in front of the shop.

Three guys sat next to it, looking pretty content.

Dude #1: There you go, didi. Here it is.

I looked at it.

No mud guards.

I turned to one of the other guys who spoke better English.

Me: Where are the mud guards?
Dude #2: What mud guards?
Me: The mud guards that were on my bike, when I took it here.
Dude #2: [takes a closer look at the bike] You don’t need mud guards! It doesn’t rain!
Me: … but I paid for them. I want mud guards on my bicycle. I am gonna need them.

So I ended up sitting next to my bicycle, watching how dude #1 installed a new set of mud guards on it.

I also had to ask for my lock. They didn’t know where they had placed it. He gave me a new one.

So, how do you solve a problem in Nepal?

Just ask.

———————————————————————————————–

Vandaag ga ik het hebben over een ander soort probleem.
Vandaag ga ik het hebben over klant-gerelateerde problemen.

Nepal staat niet bepaald bekend om de klantvriendelijkheid. Je kan een winkel inlopen en ze zullen aan niets laten merken dat ze doorhebben dat jij er bent, totdat je voor hun neus op en neer gaat springen met zwaaiende armen.
Als ze je huidskleur zien, zullen ze waarschijnlijk besluiten dat de prijzen net met 200% zijn gestegen.
Een garantie is een leuk idee.
Een ‘bonus’ op wat voor aankoop je ook maakt, is een zeldzame gebeurtenis.

Maar je raakt eraan gewend.

Maanden geleden heb ik een mountainbike gekocht in Lakeside. Deze winkel was iets meer ‘westers’, omdat ze normaal gesproken buitenlandse klanten hebben.
De mountainbike was een mooie fiets van goede kwaliteit, en ze boden gratis onderhoud aan. Alles bij elkaar was het een goede deal.

Er zaten geen extra’s op de fiets, dus ik kocht ook een slot, een standaard, en spatborden voor voor en achter. Vrij essentieel als de regentijd begint en de wegen in modderstromen veranderen.

Voor ik naar Europa ging, bracht ik de fiets naar de winkel om de versnellingen te laten repareren. Ik had ook ontdekt dat ze de spatborden verkeerd om hadden geplaatst, dus ik vroeg of ze die goed wilden installeren. Ik kocht ook een nieuw slot omdat de oude stuk was gegaan. Het slot liet ik bij de fiets.

Vorige week was ik weer in de winkel, om ze te vertellen dat ik mijn fiets de volgende dag wilde ophalen. Oh, je dacht dat hij klaar zou zijn nadat hij daar 2 maanden had gestaan? Dacht het niet…zolang er niemand om die fiets komt vragen, heeft het geen prioriteit.

Gisteren ging ik er weer heen. Daar stond hij, mijn Honeyhunter, stralend schoon, voor de winkel.

Drie dudes zaten er naast, en ze zagen er tevreden uit.

Dude #1: Kijk, didi. Hier is je fiets.

Ik keek ernaar.

Geen spatborden.

Ik sprak een andere dude aan die beter Engels sprak.

Ik: Waar zijn de spatborden?
Dude #2: Welke spatborden?
Ik: De spatborden die erop zaten toen ik mijn fiets hier bracht.
Dude #2: [kijkt nog eens wat beter naar de fiets] Je hebt geen spatborden nodig! Het regent niet! !
Ik: …maar ik heb ervoor betaald. Ik wil spatborden op mijn fiets. Ik ga ze nodig hebben.

Uiteindelijk zat ik naast mijn fiets toe te kijken hoe dude #1 een nieuw set spatborden monteerde.

Ik moest ook om het slot vragen. Ze wisten niet meer waar ze die hadden gelaten. Ik kreeg een nieuwe.

Dus, hoe los je een probleem op in Nepal?

Gewoon vragen.

3 thoughts on “How To Solve A Problem In Nepal (2)

    • haha, ja je kan het ook assertiviteit noemen..als het aan hen had gelegen had ik die fiets met de helft minder onderdelen weer mee naar huis genomen ;)
      en zo zijn er wel meer verhalen…een kurtha laten maken is ook al zo’n werk. Meten ze je helemaal op, maken ze ‘m alsnog te klein! En net doen alsof dat zo hoort :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s