Baking in Nepal – Ginger Snaps

As a Dutch girl living in Nepal, comparing my kitchen skills with those from the local girls can be quite intimidating. They can usually create a delicious meal from 3 ingredients, while I’m still wondering if ‘ghiu’ can be used as a substitute for butter, and how to grind cloves.

But there’s one thing they won’t beat me with.

And yes, if you read the title of this post – you got it. Baking.

When I served my (somewhat burned, therefore disapproved) Dutch spiced cookies to some friends at the base, they declared I now really was a woman. Yes, that’s how important kitchen skills are in Nepal.
And my brownies at Christmas were a hit.

And when I moved to a house with a kitchen and an oven, I decided that I needed to follow up in our family tradition. Well, there wasn’t really a tradition. But I just started it.

My grandfather was a confectioner by profession.
My mom – well, she could have been.
And now it’s my turn.

Here’s something else you need to know: baking in Nepal is different. The flour is different, the sugar is different, and the ovens are just weird. Things never turn out the way you expect them to. And that’s what makes it so exciting! And frustrating when your spiced cookies taste like sand.

Today was my debut: ginger snaps. I found a book titled ‘Cooking in Nepal’ and it’s simply amazing. It’s a collection of recipes that work in Nepal, with ingredients that are available here, and explanation about Nepali measurements, utensils, ingredients etc.

I looked through it, and found the easiest recipe possible. Oil, egg, baking soda, flour, salt, ginger and cinnamon.
Really – anything with ginger and cinnamon is GOOD.

I mixed it, then tried to make balls from it, which didn’t work cause it was too sticky. So I got creative with two spoons. I covered the ‘balls’ in sugar, put them in the oven, and 15 minutes later…got delicious cookies!

I won’t promise I will make something new every week, because between study schedule, load shedding schedule and other people using the kitchen that might just not work so well.

But, I’ll try.

Here’s the recpe. And if you have a recipe for me to try…let me know!

In a bowl mix together:

1/2 cup oil
1 cup sugar
1 egg, beaten
2 tablespoons syrup, molasses or honey

Sift together and add:

2 cups flour
1 teaspoon soda
1/2 teaspoon salt
1 1/2 teaspoon ginger
1/2 teaspoon cloves
2 teaspoons cinnamon

Make into balls and roll in sugar. Put on greased sheet. Bake 350 degrees for 15 minutes.

—————————————————————————

 

this is not how they looked like (picture from joyofbaking.com)

—————————————————————————

Het is soms vrij intimiderend om mijn keuken skills te vergelijken met die van Nepalese vrouwen. Ze maken hier een heerlijke maaltijd met 3 ingredienten terwijl ik me nog sta af te vragen of je ‘ghiu’ als vervanging voor boter kan gebruiken, en hoe je kruidnagelen maalt.

Maar er is een ding waarin ze me niet kunnen verslaan.

En als je de titel van deze post hebt gelezen, weet je waar ik het over heb. Bakken.

Toen ik mijn (ietwat verbrande, daarom afgekeurde) speculaas aan vrienden op de base gaf, verklaarden ze dat ik nu echt een vrouw was. Ja, zo belangrijk zijn keuken skills hier.
En mijn brownies met Kerst waren een hit.

Toen ik naar een huis met een keuken en een oven verhuisde, besloot ik dat ik onze familie traditie moest naleven. Okee, er was niet echt een traditite. Maar die ben ik net begonnen.

Mijn opa was banketbakker van beroep.
Mijn moeder – had het kunnen zijn.
En nu is het mijn beurt. And now it’s my turn.

Nog iets wat je moet weten: bakken in Nepal is anders. De bloem is anders, de suiker is anders, en de ovens zijn gewoon raar. Dingen die je maakt worden nooit zoals je het verwacht. En dat is wat het zo leuk maakt! En frustrerend als je speculaas naar zand smaakt.

Vandaag was mijn debuut: ginger snaps. Ik heb een boek gekocht getiteld ‘Cooking in Nepal’ en het is geweldig. Het is een verzameling van recepten die je in Nepal kan gebruiken, met ingredienten die hier verkrijgbaar zijn,  uitleg over Nepali inhoudsmaten, etc.

Ik heb het doorgekeken, en vond het makkelijkste recept ooit. Olie, ei, bakpoeder, bloem, zout, gember en kaneel.
Iets waar gember en kaneel in zit, MOET goed zijn.

Ik mixte alles, en probeerde er toen balletjes van te maken, wat niet lukte omdat het te plakkerig was. Dus werd ik creatief met twee lepels. Ik bedekte de ‘balletjes’ met suiker, stopte ze in de oven, en een kwartier later…had ik heerlijke koekjes!

Ik zal jullie niet beloven dat ik elke week iets nieuws ga maken, want met mijn studie schema, load shedding schema en andere mensen die de keuken gebruiken gaat dat waarschijnlijk niet lukken.

Maar, ik ga het proberen.

Hier is het recept, en als je een recept voor mij hebt om uit te proberen…laat maar weten!

Mix in een kom:

120 ml olie
100 gram suiker
1 geklopt ei
2 eetlepels (15 ml) siroop, stroop of honing

Zeef samen en voeg toe:

240 gram bloem
1 theelepel baking soda
1/2 theelepel zout
1 1/2 theelepel gemberpoeder
1/2 theelepel gemalen kruidnagels
2 theelepels kaneel

Maak er balletjes van en rol ze in suiker. Leg ze op een ingevette bakplaat. Bak ze 15 minuten lang op 175 graden.

9 thoughts on “Baking in Nepal – Ginger Snaps

  1. Dat recept wil ik wel! Dan kan ik eens zien in wat voor geuren jij je vertoefd in de keuken..alleen moet ik het dan toch wel met de Nederlandse bloem doen! Als ik nog een lekker recept hebt hoor je het van me!

    • top!
      Ik heb de post gewijzigd en het recept er in gezet.
      Ik heb wel alle hoeveelheden moeten veranderen naar de Europese, dus het kan zijn dat het hier en daar een beetje anders uitvalt…en ik heb ze zonder kruidnagels gebakken, ze worden vast nog beter als dat er wel in zit :)

  2. Ik herinner me een (vrij krom) sinterklaargedicht:

    Elk weekend staat er wel iemand in de keuken
    en in de gang stijgen lekkere reuken

    Dus tóch een familietraditie
    :)

    • Ik heb het gevoel dat ik dat meesterwerk heb gemaakt. Maar dat kan ook een vervormde herinnering zijn…maar ik meen me zelfs het innerlijke conflict te herinneren: “Het moet geuren zijn – maar dat rijmt niet op keuken – maar reuken wel – maar het klopt niet’ etc.

      Of was dit Grietje, in combinatie met een grote oven waar nog jarenlang over gepraat werd, hoe ongelofelijk geweldig fantastisch die wel niet was?

  3. Dit doet me denken aan het oventje wat ik had, een paar jaar geleden. Er zat een knop aan voor de temperatuur, maar het was nooit duidelijk wanneer de oven was voorverwarmd of dat dat uberhaupt gebeurde. Ah. Sweet times. :) Ik heb er dan ook nooit meer in gebakken dan een petit stokbrood. Door midden gebroken, dat wel, anders paste hij er niet in.
    Dit is mijn eerste reactie trouwens op je site. Ik schaam mij diep! Grote knuffel vanuit ons gigantische huis.

    • haha!
      hier hebben de meeste ovens alleen een aan/uit knop. Geen temperatuur or what so ever……maar de oven in de keuken hier is aardig geavanceerd! Je moet alleen een beetje gokken tussen 150 en 200, haha.

      En HEEL ERG BEDANKT voor de post!!! Kwam vorige week aan…en ik heb al erg genoten van de stroop/honing wafels :)
      XX

  4. Pingback: Cooking in Nepal – Chick Peas « Ruth's Journey

Leave a Reply

