Baking In Nepal – Moist Chocolate Cake

I know, I know – baking, again? Come on Ruth, you’re in Nepal. Go climb a mountain, hunt down a water buffalo, do something Nepali!

But what do you do when it’s Saturday afternoon, you’ve gone to church with the Indian doctors, your garbage is burning in the backyard and only 2 hours before power goes out?

Exactly.

I found a recipe with a nice title. Moist Chocolate Cake. That just sounds good in all possible ways.

There are some things I learned about baking. One of them is: before you start, read the whole recipe. This will prevent many disasters, like wanting to make a bread for dinner and then finding out it needs to rise for 24 hours. Or something like that.

So I read the recipe, all was good, and while the cocoa mix was burning boiling, I decided to look up what “cream the sugar with the butter” actually meant.
And that presented me with a little problem.
Cause I googled it up and I read a very extensive essay on the art of creaming, which can be summarized with the following: you need soft butter and a mixer.
My butter was cold and the closest thing to a mixer I had was a whisk.

I would not be able to ‘incorporate the maximum amount of bubbles in the mixture’. But what was I supposed to do? I decided my moist chocolate cake could do without the ‘delicate texture’ and that ‘chopping-with-a-wooden-spatula, then mixing-with-bare-hands, then mixing-with-the-spatula would be sufficient.

When everything was mixed, I realized something was missing in the recipe. I assumed I was supposed to bake it. But at what temperature? And for how long?

For a second, I considered the option that it had to be eaten raw (not that I had not been trying that out, already). Then I thought about how upset my stomach would be at me for eating raw eggs, baking powder and flour, and decided that that would not be the best option.

So, based on my baking experiences (ahem) I decided to take the risk and turned on the oven at 350. I started cleaning up the mess the dishes. Ten minutes later I noticed the light in the oven was off.
Turns out it’s Saturday today. Not Sunday. Power goes out at 2 pm instead of 3. Awesome. Baking in Nepal.

Here’s the recipe. According to my roommates, it turned out GREAT. And I have to agree with them.

1/3 cup cocoa or 1 oz chocolate
1 1/2 cup milk
2 eggs
1/2 teaspoon salt
1 teaspoon soda
1 1/2 cup sugar
1/2 cup butter
2 cup flour
1 teaspoon vanilla

Combine the cocoa with 1/2 cup sugar and 1 cup milk.
Bring to a boil and simmer for 3 minutes.
Cream the remaining sugar with the butter.
Add the cooked cocoa mixture to sugar and butter, then add eggs and beat. Sift together flour and salt, then add alternately with 1/2 cup milk to mixture. Add vanilla.
Mix soda with 3 tablespoons hot water, and add to mixture.
Bake in a pre heated oven for about 20 minutes, on 350 degrees.
You can use layer pans, sheet pan or Marvel Cooker. I don’t know what a Marvel Cooker is. But I’m sure you do.

our load shedding schedule

 

I love raw egg and baking powder

Ja ja, ik weet het – alweer? Ruth, je woont in Nepal. Ga een berg beklimmen, of ga op buffels jagen, doe iets Nepalees!

Maar wat moet je anders als het zaterdagmiddag is, je naar de kerk bent geweest met de Indische dokters, als je afval in de achtertuin is verbrandt en je nog maar 2 uur hebt voor de elektriciteit uit gaat?

Precies.

Ik vond een recept met een mooie naam. Moist Chocolate Cake. Dat klinkt gewoon al goed in alle mogelijke opzichten.

Er zijn een paar die ik heb geleerd als het gaat om bakken. Een ervan is: lees voor je begint het hele recept door. Dat voorkomt veel mislukkingen, bijvoorbeeld als je brood wil bakken voor het avondeten en je vervolgens ontdekt dat het deeg 24 uur moet rijzen. Of zoiets.

Dus ik las het recept door, niks aan de hand, en terwijl de cacao mix aan het verbranden koken was, besloot ik om eens op te zoeken wat ‘cream the sugar with the butter’ eigenlijk betekende.
En dat bleek een klein probleem te zijn.
Want ik googlede het op en las een uitgebreide verhandeling over de kunst van creaming. Het valt samen te vatten met: je hebt zachte boter en een mixer nodig.
Maar mijn boter was koud en het enige wat het dichtst bij een mixer kwam in mijn keuken, was een garde.

Ik zou niet in staat zijn om ‘de maximale hoeveelheid luchtbelletjes in de mix op te nemen’. Maar wat moest ik anders? Ik besloot dat mijn moist chocolate cake ook wel zonder ‘delicate textuur’ kon doen, en dat in-stukjes-hakken-met-een-houten-spatel, vervolgens kneden-met-blote-handen, vervolgens mixen-met-spatel’ ook zou werken.

Toen alles was gemixt, ontdekte ik dat er vitale informatie ontbrak in het recept. Ik nam aan dat het de bedoeling was om ‘m te bakken. Maar op welke temperatuur? En hoe lang?

Even overwoog ik de optie dat het rauw gegeten moest worden (niet dat ik dat niet al had uitgeprobeerd). Toen dacht ik aan mijn maag en hoe erg die van slag zou zijn als ik rauwe eieren, bakpoeder en bloem zou gaan eten, en ik besloot dat dat niet de beste optie was.

Dus, vertrouwend op mijn ervaring met bakken (ahem) deed ik de oven aan op 180 graden en begon de chaos de afwas te doen.
Tien minuten later zag ik dat het lampje van de oven uit was.
Blijkbaar is het zaterdag vandaag, en niet zondag. En op zaterdag gaat de elektriciteit uit om 2 uur, in plaats van 3 uur.
Fantastisch. Bakken in Nepal.

Hier is het recept. Volgens mijn huisgenoten was het ERG lekker, en daar ben ik het helemaal mee eens.

120 gram cacao poeder
350 ml melk
2 eieren
1/2 theelepel zout
1 theelepel soda
150 gram fijne basterdsuiker
120 gram boter
220 gram bloem
1 theelepel vanille

Meng de cacao met 50 gram suiker en 200 ml melk. Breng aan de kook en laat het 3 minuten sudderen. Klop de rest van de suiker met de boter tot een luchtige mix.
Voeg de gekookte cacao mix toe, en mix het samen met de eieren.
Zeef de bloem en het zout samen, en voeg het toe, samen met de rest van de melk.
Doe de vanille erbij.
Meng de soda met 3 eetlepels heet water, en voeg het toe.
Bak in een bakblik of op een bakplaat in een voorverwarmde oven op 175 graden, voor ongeveer 20 minuten.

7 thoughts on “Baking In Nepal – Moist Chocolate Cake

  1. Moet je eens een zuurdesembrood bakken van Jamie Oliver. Je bent een goeie week bezig voor dat het ding uberhaupt in de oven kan. En dan overdrijf ik niet.
    De vertaling (‘vochtige chocolade cake’) klinkt een stuk minder lekker dan de Engelse versie, trouwens. Maar ik zal hem morgen uitproberen. Free monday here I come!

    • haha, dat is dus de reden dat ik zulke dingen niet vertaal ;)

      en hopelijk lukt het! het is altijd een beetje tricky om een Amerikaans recept te vertalen, alle hoeveelheden moeten worden omgezet. Maar dit recept kan volgens mij moeilijk mis gaan.

      Je kan voor de zekerheid het Engelstalige recept gebruiken en zelf alles omzetten, er zijn allerlei sites waar dat kan.

  2. als ik alleen maar ergens “moist chocolate” lees loop ik al te kwijlen….’k ga mijn receptenboek vullen met je tips :)

Leave a Reply

