Dit Is Wat Ruth Het Meeste Mist…

De ‘hartige muffin’ post moet even wachten, want we hebben een winnaar! Na alle comments gelezen te hebben had ik natuurlijk even een emotioneel dieptepunt toen ik dacht aan de Hema, karnemelk, de markt, een bruine boterham met kaas, en al die andere dingen die Nederland Nederland maken.

(Maar ik was er meteen weer bovenop toen ik om 7 uur ‘s ochtends de Annapurna zag.)

En wat mis ik het meeste?

Voor een taalliefhebber als ik, is Nepal wel het ultieme land om te wonen. Er zijn hier meer dan 90 officiele talen, en ik ben bezig om de tweede te leren. Ik gebruik in een gemiddelde week 3 of 4 verschillende talen, maar soms…

…als Amerikanen niet snappen dat ik een woord niet ken,
…als Nepali’s me ‘stiekem’ uitlachen,
…als vage taxichauffeurs me een huwelijksaanzoek doen omdat ik zo goed Nepali spreek,
…als ik niet op het goede woord kan komen,
…als ik een grap wil maken en dan bedenk dat die alleen in het Nederlands werkt,
…als ik weer eens een zin per ongeluk in het Nederlands begin,
…als ik gewoon met een dom accent wil praten, of woordgrapjes wil maken, of een Nederlands liedje wil zingen, of een heel oud woord gebruiken dat niemand meer gebruikt en juist daarom is het mooi,

dan…

MIS IK MIJN ENIGE EIGEN TAAL, NEDERLANDS!!!
En hiermee is Henk Klapwijk de winnaar van deze contest.
Gefeliciteerd, en er komt zsm een prachtige prijs jouw kant op.

Bedankt voor alle inzendingen!

10 thoughts on “Dit Is Wat Ruth Het Meeste Mist…

      • Dat denk ik wel. Het is meestal geen sinecure om het woord te vinden dat mijn gevoel treffend weergeeft, maar deze keer is het prima gelukt..
        (Zo’n woord als kudos, daar heb ik dan weer veel minder mee)

  1. ‘joechei’ is gewoon ouderwets en verder niks. UIT DE TIJD!
    en Henk: ik heb trouwens niks gemerkt van dat ‘joechei’ gevoel in jou :(
    of ligt het aan mij en is dit gewoon ordinair de kift, omdat jij gewonnen hebt en ik niet.
    ja, lieve Ruth: ik leef mijn frustratie uit op jouw blog en je lezers mogen het nog meemaken ook.
    zo erg is het al met me…

  2. Ter geruststelling: het is niet zó héél erg met me hoor :)
    Ik hou heel erg veel van jou Ruth, en van Henk en van Grietje en van Ellen en Aline!!!!!
    liefs!!!!

  3. Heb je dan niet gezien dat ik door de kamer danste? Zo verblind door de jaloezie zeker.
    En ik vind sinecure ook niet meer kunnen, lekker puh.

Leave a Reply

