Butter Tea

Remember my decision from day #1? Something abuot eating everything, not complaining…yep, that one.

Well. At that time I didn’t know how butter tea would taste. I don’t know what you picture when you think about butter tea, but I always imagined a couple of Tibetans with those red cheeks, that are sitting around a fire and enjoying their cup of tea. Then they let their flock of yaks graze on a mountain field while they stare at the high peaks of the Himalaya and philosophize about life.

I don’t know what this has to do with the taste of butter tea, but for some reason it sounded appealing to me.

One morning we were chatting with the hotel owner, who we called Baa (dad), when didi (sister) came in with a pot of butter tea. Of course, we had to try it.

A brown-ish goo in my cup, with a handful of popped rice. And the taste? Well dear reader, this tea is made with butter. Hence the name. Forget about the mountains, red cheeked Tibetans, and yaks. Think tea. Add butter. And a little salt.

I drank half a cup and then I decided I’d had enough. Which turns about to be the thing to do, cause apparently you never drain your cup.

And why does the mukhya have seven children? The mukhya is the village chief. And after three childeren, the mukhya thought it was enough, cause he got one son. And because he is an ‘educated man’ (his own words) he decided to undergo a vasectomy. But soon enough he realized something had gone wrong, cause another four children arrived. He went for take 2 and then no more kids came.

(why it took him four children to realize it went wrong – I don’t know)

 

———————————————————————————-

tibetans

———————————————————————————-

 

Herinner je je mijn beslissing nog van dag 1? Iets met alles gewoon eten, en niet klagen…ja, dat.

Tja. Toen wist ik nog niet hoe boterthee smaakte. Ik weet niet wat voor voorstelling jullie je maken bij boterthee, maar ik zag altijd een paar Tibetanen met van die rode wangen voor me, die rond een vuurtje genieten van een heerlijke kop boterthee. Daarna gaan ze hun kudde yaks laten grazen en filosoferen ze over het leven terwijl ze naar de oneindige toppen van de Himalaya staren.

Wat dat met de smaak van boterthee heeft te maken weet ik niet, maar om onverklaarbare redenen leek me het wel wat.

Op een ochtend zaten we gezellig te kletsen met de hoteleigenaar, die we ook wel Baa noemden (vader), toen didi (zus) aankwam met een pot boterthee. Dat moesten wij natuurlijk ook proberen.

Een bruinige drab in mijn kop, met een handvol gepofte rijst erin. En de smaak? Ja beste lezer, deze thee wordt met boter gemaakt. Vergeet de bergen, roodgewangde Tibetanen, en yaks. Denk aan thee. Denk er boter bij. En een beetje zout.

Ik heb een half kopje gedronken en vond het toen wel weer genoeg. En dat was blijkbaar cultureel gezien ook een goede zet, want blijkbaar drink je nooit je kopje leeg.

En waarom heeft die mukhya toch zeven kinderen? De mukhya is het dorpshoofd. En de mukhya vond het na 3 kinderen toch echt wel genoeg, hij had immers een zoon, en omdat hij een ‘educated man’ is (zijn eigen woorden) besloot hij een vasectomie te ondergaan. Maar hij merkte al snel dat er iets mis was gegaan, want hij kreeg nog 4 kinderen. Hij ging voor poging #2 en daarna kwamen er geen kinderen meer.

(waarom het 4 kinderen duurt voordat je erachter komt dat het is misgegaan, weet ik ook niet)

3 thoughts on “Butter Tea

  1. En nog, zelfs ná je verhaal: als ik denk aan boterthee denk ik aan Seven Years In Tibet en Brad Pitt met zijn afschuwelijke geblondeerde haar en zijn ‘Duitse’ accent.
    Maar het klinkt niet echt als iets dat je in de kerk klaar kan maken en waar je mensen een plezier mee zult doen.

Leave a Reply

