Op De Brommert In Nepal

Vandaag lijkt me een goede dag om jullie het een en ander bij te brengen op het gebied van motorrijden in Nepal. Precies wat jullie altijd al hebben willen weten, ja ik weet heus wel wat jullie boeit.

Dit is Ruth op de motor, voor ze de straten van Pokhara ontdekte.

kijk eens hoe vrolijk ze er nog bij kijkt!

Ik begon heus niet als groentje. Ik heb ruim 1,5 jaar de stad doorgefietst, en ik wist al het een en ander af van verkeersregels (ja, u denkt nu: regels? voor het verkeer? in Nepal? leest vooral even verder). Wat ik me niet realiseerde is dat er in de categorie voertuigen een hierarchie heerst. Een kastensysteem wellicht, om het in thema te houden.

Eerst zijn er de honden.
Dan de wandelaars en fietsers en mensen-die-lopen-met-hun-fiets.
Dan komen de scooters, motors,
vervolgens de taxi’s en tractors,
en uiteindelijk alles van een mini-bus tot een gigantische slaapbus uit India.

Het motto is: hoe groter je bent, hoe meer recht je hebt om te doen wat je wil. Tegen het systeem in gaan heeft geen nut, want je op de fiets als taxi gedragen leidt hoe dan ook tot een mislukking.

Op de fiets reed ik vrij defensief. Een afslag nemen deed ik altijd tegelijk met een taxi, die ik als schild gebruikte. Ja ja, ik ben een Nederlander. Leer mij de kunst van het fietsen kennen.

Echter, op de motor heeft deze attitude geen zin. Afremmen als er iemand op je afkomt? Sukkel! Je wordt voor je het weet de weg afgedrukt door een 16 jarige op een scooter, die overigens nog maar net bij de grond kan met de neuzen van haar gehakte schoentjes.

Maar agressief rijden is ook niet het antwoord. Want een confrontatie met de bus ga jij niet winnen, dat zie je meteen.

De oplossing is per situatie verschillend. Komt er een fietser op je af, dan ga jij eerst. Maar zie je vanuit je ooghoek een tractor naderen, hou je hand alvast op de rem.

Nog een paar tips voor rijden in Nepal.

– de spiegels zijn er alleen maar om te checken of je haar nog goed zit als je je helm af doet. Niet om achter je te kijken, want de mensen achter je moeten zelf maar opletten of jij niet vlak voor ze besluit te remmen en af te slaan.

– over helmen gesproken, die zijn puur ter versiering. Een mooi groen schaalvormig ding op je hoofd maakt je kapsel tenminste ook niet in de war. En als je dan toch zo’n lelijke integraal helm hebt, dan zet je die half op je hoofd.

– als je aan de kant van de weg een bekende ziet, dan trap je op de rem. Want die mensen achter je letten toch wel op. Kom je de weg op vanuit een zijstraat, dan maak je op volle snelheid een mooie wijde boog. Ze zien je heus wel.

– ‘s Avonds je lichten dimmen is overigens voor losers. Mensen verblinden maakt het allemaal net wat interessanter!

– Regen betekent harder rijden. Want er zijn minder mensen op de weg, en je moet natuurlijk snel thuis zijn om niet te nat te worden.

– terwijl je rijdt, moet je niet alleen letten op snelheid en andere weggebruikers. Nee, er zijn ook koeien, honden, gaten, kinderen, schoolbussen en winkelende vrouwen om rekening mee te houden.

– maximaal toegestane snelheid is een relatief begrip. Zo lang je de motor nog onder controle kan houden als je over een verkeersdrempel vliegt of door een gat in de weg knalt; zo lang je de straathond niet overrijdt die ineens de weg oversteekt; zo lang je geen confrontatie hebt met een bus – dat is dan jouw maximaal toegestane snelheid.

– over verkeersdrempels gesproken. Waarom is het nodig om daarvoor een wiskundige berekening toe te passen waarin alles wordt meegenomen, van soort asfalt tot breedte van de weg, grootte van de voertuigen, bandenspanning, weersomstandigheden, en wat er ook maar bij komt kijken om zo’n onding te fabrieken in Nederland. Je metselt gewoon een hobbel in de weg. Afremmen zullen ze!!!

ja, binnen het hek rijden, dat kan iedereen...

de passagier, dat is de echte held! wat een vertrouwen...

NIET representatief...waarschijnlijk de beste weg in heel Pokhara.

[Aan de Nederlandse overheid.

Ruth mag niet worden toegestaan om in Nederland een motorvoertuig te besturen tenzij ze een intensieve omscholing krijgt.]

2 thoughts on “Op De Brommert In Nepal

  1. Ik had net een leuk avontuur met Google Translate! – The mirrors are there just to check if your hair is still good if you’re doing helmet. Not to look behind you because the people behind you have to watch yourself or you’re not just before they decide to slow down and store.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s