Baking In Nepal – Thinking Outside The Box

Ik heb al heel wat geschreven over koken en bakken in Nepal, maar het blijft een avontuur.

Hier een doodgewone dag in het leven van Ruth.

Vanmorgen bedacht ik dat het vandaag een goede dag was om weer eens wat te bakken. Het is vrijdag, dat moet gevierd worden, en er komen 3 Zweden op bezoek om pizza te komen eten en die willen vast wel een lekker toetje na een week lang een watertank te hebben gebouwd.

De eerste vraag was wanneer de elektriciteit uit zou gaan, want de belangrijkste beslissingen in ons leven zijn op het elektriciteits schema gebaseerd. Een schema? zegt u wellicht. Ja, een heus schema. Het is alleen wel jammer dat ze er zich niet altijd aan houden. Soms in ons voordeel, zoals vanmorgen, toen we een haf uur extra kregen waardoor ik mijn haar zelfs kon fohnen voor ik weg moest. Maar meestal moeten we later weer keihard terugbetalen voor die meevallers en zitten we met de halfgebakken peren in een koude oven.

Ik kwam om half 1 thuis en zag dat de elektriciteit om 2 uur uit zou gaan. Zeeen van tijd dus.

Snel een recept gegoogled voor muffins met M&M’s, want ik had nog een aantal nep M&M’s (genaamd Gems) die toch niet lekker zijn. Maar wel in een muffin.

Het recept had appelmoes nodig. Ik had geen appelmoes, en geen tijd om appelmoes te maken, en geen tijd (of zin?) om een ander recept te zoeken. Dus wat doe je dan? Je googlet verder: wat je als vervanging kan gebruiken.
Een banaan. Top.

Basterdsuiker hebben we hier ook niet, maar als je de benodigde hoeveelheid suiker vermenigvuldigt met 1,75 lukt het ook met icing sugar  (gelukkig oefen ik de laatste tijd mijn rekenvaardigheden op beterrekenen.nl, al zal ik toegeven dat ik nu een rekenmachine gebruikte, want u begrijpt, geen tijd).

Buttermilk is zoiets als karnemelk, en dat hebben we hier niet. Maar als je een lepel azijn door gewone melk roert, komt het ook goed. Witte azijn, maar dat hadden we niet. Apple cider vinegar werkt net zo goed, volgens het Alwetende Internet. Alles werd in een kom gemikt, tot ik de melkpoeder wilde pakken – OP.

WAT TE DOEN?!

Snel een telefoontje naar Buurvrouw Laurel, erheen gerend, en terug met een kannetje buffelmelk. Gefikst.

Intussen de oven voorverwarmd en alles heel snel gemixt en de oven ingegooid. En 20 minuten later kwamen daar 12 heerlijke muffins uit.

Een kwartier later ging de elektriciteit uit.

I WIN.

Ik heb nog even geen foto van de prachtig gedecoreerde muffins (roze glazuur!) maar als ik het USB ding heb gevonden komt die erop, hou mijn blog dus in de gaten. Maar hier is een foto van de Zweden en hun watertank. Het zijn een paar stoere kerels. Vooral die middelste.

"helemaal zelf gebouwd!"

6 thoughts on “Baking In Nepal – Thinking Outside The Box

  1. Dat ziet eruit als een hele robuuste tank. :) Ik hoop dat je muffins net zo lekker smaken (of smaakten, ik bedoel, na een dag hard werken…) als ze klonken! Ik ben de laatste tijd de Prinses van de Niet-Gerezen Cakes dus ik vind het erg knap dat jij met alle missing links toch iets moois hebt weten te fiksen.

Leave a Reply

