Being Famous In Nepal

Er zijn heel wat plekken in Nepal waar ik weet dat ik bekenden zal tegenkomen. Hoteleigenaren, gidsen, verkopers, leraren, parkeerhulpen, taxichauffeurs…zelfs in de meest afgelegen dorpjes loop ik kans dat iemand zegt ‘Hey, ben je er weer!’ omdat ze me herkennen van die keer 1,5 jaar geleden dat ik een kopje thee bestelde bij ze.

Omdat ik mijn ouders in oktober alleen heb meegenomen naar plaatsen waar ik al eerder was geweest, leven die nu in de veronderstelling dat ik overal, echt overal in Nepal wel iemand ken. Ik moet toegeven dat het na de honderdste keer ‘ohooo Ruth bahini, welkom terug!’ een beetje afgezaagd werd.

Maar gisteren maakte ik een nieuwe variant op het thema mee.

Ik werd in mijn straat gestopt voor een standaard rijbewijs controle. De ‘armed police’ dude in zijn camouflagepak bekeek het pasje zorgvuldig, keek me aan, en zei in het Nepali:

“Jij bent naar Mustang geweest!”

Ik staarde hem met open mond aan.
Mustang is het district waar ik verschillende keren heen ben geweest voor een trektocht – hoog in de bergen, en het verdient de titel ‘the middle of nowhere’.

“Hoe weet u dat?”

Het bleek dat hij mij daar wel eens heeft gezien toen hij dienst had op de controlepost.

Het valt niet mee om beroemd te zijn ;)

——————————————————————–

There’s quite a few places in Nepal where I know I will met someone I know. Hotel owners, guides, salesmen, teachers, taxi drivers…even in the most rural villages I have a chance of someone saying ‘Hey, you’re back!’ because they recognize me from that one time 1,5 years ago when I ordered a cup of tea at their place.

When my parents were here in October, I only took them to places I had been before, and that’s why they are now convinced that everywhere, literally everywhere in Nepal I know someone. I’ll admit that after the hundredth time ‘ohoo Ruth bahini, welcome back!’ it was getting old.

But yesterday was a new variation on the theme.

I was stopped in my street for a regular drivers license check. The ‘armed police’ dude, wearing his camouflage outfit, studied the card carefully, looked at me, and said in Nepal:

“You’ve been to Mustang!”

I just stared at him.
Mustang is the district I’ve been to several times for a trekking – high up in the mountains, and it deserves the title ‘middle of nowhere’.

“How do you know?”

Turns out he had seen me there while he was on duty at the check post up there.

It’s a tough life, being famous… ;)

5 thoughts on “Being Famous In Nepal

Leave a Reply

