To Bandh Or Not To Bandh

Ik dacht, laat ik jullie eens vermaken met een verslag vanuit het pittoreske Nepal, helaas geplaagd door bandhs en whistle rallies.

Ik kan jullie namelijk best vertellen dat een bandh betekent dat alle winkels dichtgaan en je de straat niet meer op mag, maar hier zijn wat illustratie zodat jullie je een beeld kunnen vormen van hoe dat nou eruit ziet, in de praktijk.

– De winkels gaan dicht, maar als je de achterdeur weet te vinden kom je ook heus wel aan eieren.

– Vrijdag was er onduidelijkheid of er al dan niet een bandh was. Dat kan je niemand kwalijk nemen, want in deze roerige tijden worden er om de haverklap bands uitgeroepen danwel teruggenomen, soms zelfs uitgesteld, en een dubbele of driedubbele bandh is ook geen uitzondering. Vandaar dat er vrijdag elke 10 minuten een aarzelende motor voorbij kwam. De bussen en taxis bleven wel veilig binnen – je weet het maar nooit.
Om half 3 reed ik naar de base, en ik moet zeggen dat ik me wel superstoer voelde dat ik de bandh negeerde, al was ik bij lange na niet de enige.
Prem zei later tegen me dat ik, mocht ik worden gestopt onderweg, gewoon moest zeggen dat ik tijdelijk aanhanger van de Raprapa was. (Pas later hoorde ik dat de reden van de Raprapa’s bandh was dat ze Nepal weer als Hindu-staat willen zien)

– Vandaag, zaterdag was de eerste officiele bandh-loze dag in de week, en ook voorlopig de laatste. Normaal gaat alles dicht op zaterdag zodat iedereen naar de tempel kan of kan gaan picknicken, maar gelukkig was ik niet de enige die de koelkast wilde vullen. Alle winkels waren open.

– Terwijl ik naan en chicken curry aan het eten was in een restaurant op een van de drukste straathoeken van de stad, kwam er een ‘julus’ langs, oftewel: een protestoptocht/demonstratie/rel. Het was een whistle rally, waarbij iedereen gewapend met een fluitje door de straten loopt dan wel rijdt. Alle verkeer moet dan stoppen, tot ze voorbij zijn. Bijzonder effectieve manier van demonstreren – als het je doel is om heel vervelend te zijn.
Helaas was het een half uur daarvoor begonnen met regenen, wat resulteerde in een vrij treurig groepje motoren, gevolgd door een stuk of 20 doorweekte wandelaars, met fakkels die niet meer wilden brandden.
Twee jongens op een motor deden nog een halfslachtige poging om een jeep tot stoppen te brengen, want dat doe je nou eenmaal als je met een julus meedoet, maar daar slaagden ze ook niet echt in.

Tot zover.

3 thoughts on “To Bandh Or Not To Bandh

  1. Heerlijk, ik zie het voor me :D
    Zat je te eten bij het restaurant waar wij Dal Bhat hebben gegeten? (Almonds Cafe oid?)

  2. ja, ik moet nu natuurlijk wel even reageren ;)
    maar inderdaad, ik sluit me aan bij Grietje: ik zie het helemaal voor me! hahaha

Leave a Reply

