Ruth’s Perfect Iced Coffee

Today I wanted to tell you about my trash truck adventures (that showed up for the first time in weeks), my neighbor who was running back and forth (loaded with trash bags every time), and a ginormous rat (that apparently had been living underneath my trash).

And then I thought, I won’t do that.
Instead, I’m gonna talk about iced coffee once again.

Seeing the number of posts on food and drinks, this could very well become a ‘food blog’ – or wait…DON’T THINK SO. There’s some vital elements missing here.

– fancy pictures (meaning: Instagram)
– fancy recipes

So nope, no food blog. But I will write about ‘Ruth’s Perfect Iced Coffee’ anyway.

Of course it’s called ‘Ruth’s’, because you may very well think my version is far from perfect.
You might think, obviously the caramel syrup is missing.
Or, what a grave mistake, to use regular ice cubes for this drink.

But this is my perfect version, and I will tell you why.

I was very excited after I discovered ‘coffee ice cubes’.  How brilliant, genius, etc. I still think it is.
But I have some sort of a philosophy regarding making food and drinks. I should come up with a formula, but I would have to make a unique one for every kind of food and drink.

It works as follows:  there’s a correlation between the importance of the food, plus the enjoyment of consuming it – and the time I wanna spend on making it.

Example?

Chicken wings with a delicious coke marinade. It’s part of a main meal, so it’s important. And soooo good!
Therefor I will happily spend quite some time in the kitchen finding all 16 ingredients one by one in the cupboards, mix it, make the perfect combination, marinade the chicken for hours and then put it in the oven for another hour while cutting the veggies.

Coffee, on the other hand, is an in-between-drink. It should be quick and easy. And making coffee ice cubes is not quick and certainly not easy. Try to fill one of those molds with coffee, and then putting it in the freezer without leaving a trace of coffee all over the kitchen.

And I have found multiple great recipes which are supposed to make the final iced coffee result amazing, but I just don’t wanna brew my coffee for 8 hours in a container with water, and then afterwards having to filter it through a mesh strainer.

So here’s my version.

Prep:

1) Make some extra strong coffee. I usually use 2 scoops per cup, but now 3.
2) Add a scoop of sweetened condensed milk. Since the coffee is still hot, it will dissolve, and won’t just sit in the bottem of your cup.
3) Put the coffee in the fridge, but not right away – only after it has cooled down a bit.

And then the moment is there. The temperature has raised, it’s about 10 o’clock, and you’re ready for your caffeine kick.

4) Get some ice cubes from the fridge (which you always have ready there anyway, since it’s so hot these days) and put them in the coffee. They will make your coffee a bit weaker, but you made it extra strong, so it will turn out perfect!
5) ENJOY.

This is my ‘minimal input – maximum outcome’ version of iced coffee.

You really should try the coke marinade, by the way. As far as I know the credits go to Grietje. Recipe will follow!

———————————————————————

Vandaag wilde ik jullie gaan vertellen over mijn avonturen met de vuilniswagen (die voor het eerst in weken weer kwam), mijn heen-en-weer rennende buurman (beladen met zakken afval), en een gigantische rat (die onder mijn afvalberg bleek te leven).

Maar toen dacht ik, laat ik dat eens niet doen.
In plaats daarvan ga ik het weer eens over ijskoffie hebben.

Gezien het aantal posts over eten en drinken zou dit best een ‘food blog’ kunnen worden – ONEE TOCH NIET. Er ontbreken namelijk een paar cruciale elementen.

– fancy foto’s (lees: Instagram)
– fancy recepten

Dus nee, geen food blog. Maar wel iets over ‘Ruth’s Perfect Iced Coffee’.

Ik noem het natuurlijk expres ‘Ruth’s’ – want jullie vinden mijn versie misschien verre van perfect.
Het kan zijn dat je denkt, hier mist duidelijk de caramel siroop.
Of – wat een grove fout, om hier gewone ijsblokjes voor te gebruiken.

Maar dit is mijn perfecte versie, en ik zal jullie uitleggen waarom.

Ik was bijzonder in de gloria nadat ik de ‘koffie ijsblokjes’ ontdekte. Wat briljant, geniaal, etc. Dat vind ik nog steeds.
Maar ik heb een soort filosofie als het gaat om etenswaren bereiden. Ik zou er een formule voor moeten maken, ware het niet dat ik dan voor elk gerecht en elke drank een unieke zou moeten ontwikkelen.

Het is als volgt: er is een correlatie tussen het belang van dat voedsel, plus het genot dat er wordt beleefd aan het nuttigen ervan – en de tijd die ik wil besteden aan het bereiden ervan.

Voorbeeld?

Chickenwings uit de oven met een heerlijke cola marinade, dat is onderdeel van een hoofdmaaltijd. Dus belangrijk. En zo lekker!
Daarom vind ik het prima om alle 16 ingredienten 1 voor 1 uit de kastjes te vissen, alles door elkaar te roeren, de perfecte combinatie te maken, de kip uren te laten marineren en dan een uur in de oven te laten staan terwijl ik de groenten snij.

Koffie daarentegen is een tussendoor drankje. Dat moet snel en gemakkelijk. En koffie-ijsblokjes maken is niet snel en ook niet heel gemakkelijk. Probeer eens zo’n vorm te vullen met koffie, en in de vriezer te zetten, zonder dat je een spoor van koffie achterlaat.

Verder heb ik allerlei fantastische recepten gevonden wat de het uiteindelijke ijskoffie-resultaat NOG beter zou maken, maar ik heb geen zin om mijn koffie 8 uur in een bak met water te laten trekken, om het vervolgens door kaasdoek (?!) te zeven.

Dus hier is mijn versie.

Voorbereiding:

1) Zet extra sterke koffie. Ik gebruik normaal 2 schepjes per beker, maar nu 3.
2) Doe er een lepel gecondenseerde melk in. Omdat de koffie heet is, lost het nog goed op en heb krijg je geen laag in de bodem.
3) Zet de koffie in de koelkast – niet te snel, maar nadat het wat is afgekoeld.

En dan is het moment daar. Het kwik is gestegen, het is een uur of 10, je bent klaar voor je caffeine kick.

4) Haal een paar ijsblokjes uit de vriezer (die heb je altijd op voorraad in deze temperaturen) en doe ze in de koffie. Het maakt de koffie slapper, maar omdat je ‘m extra sterk hebt gemaakt wordt hij nu perfect!
5) ENJOY.

Dit is mijn ‘minimale inzet – maximaal resultaat’ versie van ijskoffie.

De cola-marinade moeten jullie trouwens ook eens proberen. De credits gaan voor zover ik weet naar Grietje. Recept komt nog!

6 thoughts on “Ruth’s Perfect Iced Coffee

  1. is de vuilniswagen nu pas gekomen??? waarschijnlijk rende jij net zo hard als je buurman heen en weer met vuilniszakken…..(voor die rat moet je waarschijnlijk jacob de mollendoder bellen…)
    en nee, ik ga niet reageren op je iced-coffee-recipe…het is geen foodblog ten slotte….:-)

  2. eens, maar dan zonder die lepel gecondenseerde melk. da’s zo jammer van al die ijskoffies die je over al en nergens kunt bestellen… overal zit melk door! maar… als ik mij goed herinner hebben we ooit eens eentje in kathmandu besteld waar dat níet het geval was. jum! perfect!

    • Het gaat me vooral om de suiker! Gewone koffie drink ik zwart en sterk, maar met ijskoffie vind ik het juist lekker als het wat zoeter is.

Leave a Reply

