Over Hardlopen En Huwelijkstherapie

Ik ben een tijdje geleden begonnen met hardlopen. Nu denk je misschien: zo Ruth, beetje late to the party he. Die hype is ook al wel weer even over.

Maar zo ben ik. Eerst doet niemand eraan. Dan wordt het hip. En dan wordt het weer best onhip en dan denk ik, hee, dat klinkt als een leuke tijdsbesteding. Het fijne is dan wel weer dat er echt massa’s aan informatie is te vinden op internet, omdat miljoenen mensen voor mij zich al hebben afgevraagd of goede schoenen nou echt zo belangrijk zijn (ja) en of het heel erg beschamend is als je nog niet helemaal 3 minuten achter elkaar kan rennen (ehmmm…).

Maar een poging tot 5km hardlopen samen met Evy (ja, Evy! Old school ben ik he!!) is niet het enige, ik heb namelijk nog iets anders gevonden hier in Zweden: orientering. Zo heet dat op z’n Zweeds, althans. Het is een soort combinatie van ahrdlopen en een speurtocht. Echt, wat wil je nog meer?

Elke week haal ik een nieuwe kaart op bij de sportwinkel. Je kunt kiezen tussen moeilijk, gemiddeld, makkelijk en supermakkelijk. Wij doen dan gemiddeld. Deze kaart neem je dan mee naar het gebied van die week (elke week anders) en daar moet je dan punten vinden die op de kaart staan aangegeven. Dat zijn er meestal zo’n 10 tot 12, en dat is dan een vlaggetje met een afstempelding eraan vast.

de kaart ziet er ongeveer zo uit

de kaart ziet er ongeveer zo uit

Je denkt nu misschien oh makkelijk, gewoon van 1 naar 2, etc. Nou, niet dus. Want van 1 naar 2 is best wel lastig als er een strook dichte bosjes tussen zit. Of een moeras. Om maar eens wat te noemen. Je moet dus, met behulp van deze bijzonder gedetailleerde kaart (echt, elke zwerfkei staat erop) en een kompas uitvinden via welke route je het beste bij het volgende punt kan komen.

De serieuze orientering-er (?) kan dit dus RENNEND. Ja, echt. Die doen kaartlezen, kompas lezen, over boomstronken springen, stenen ontwijken en afstempelen al rennend. Jongens. En daar staan wij dan, druk te overleggen over de juiste richting, of sjokkend door het moeras met zompende schoenen, en dan komt er weer zo’n renner voorbij. Maar daar gaat het verder niet om, want wij rennen soms ook, en anders lopen we wel, en nemen ook rustig de tijd om over de richting en de route te overleggen, en daarmee kom ik tot mijn laatste punt van deze post:

GRATIS HUWELIJKSTHERAPIE.

Echt waar. Orientering is echt de beste manier om aan je huwelijk te bouwen. Communicatie, geduld, liefde, echt alles wordt getraind. Als ik links wil en Jacob rechts, bijvoorbeeld. Of als hij van nummer 1 naar nummer 10 wil omdat dat sneller is, en ik wil naar nummer 2 want dat is OP VOLGORDE en is dat niet VEEL logischer??! Of als ik het kompas probeer te lezen, a.k.a. hem op z’n kop hou en de verkeerde dichte bosjes doorren en Jacob weet eigenlijk beter.
Als je nu denkt: leuk dat orientering, maar daar heb ik dus even geen zin in, maar ik wil toch aan mijn huwelijk bouwen, dan heb ik nog een tip voor je: je echtgeno(o)t(e) als je persoonlijke rijinstructeur. Waarover later meer.

7 thoughts on “Over Hardlopen En Huwelijkstherapie

  1. ik zit hier heel erg hard te lachen, geweldig verhaal weer! :)
    is het eigenlijk net zo iets als geocaching? klinkt wel leuk…..

Leave a Reply

