Met De Motor Naar Mustang – deel 2

Zo…heb ik jullie daar even met een gare cliffhanger laten zitten! In de regen in een dorpje een paar uur buiten Pokhara…goed verhaal.
Maar wees niet bang…het werd echt avontuurlijker dan dat.

‘s Ochtends begonnen we met een bord pap (voor J) en Tibetaans brood (voor mij). En zie daar: de regen was gestopt en niets hield ons nog tegen om Mustang te bereiken.

IMG_1598.jpg

Zoals gezegd gingen de eerste 100 kilometer over een enigszins verharde weg. Ik zeg enigszins, want als je naar bovenstaande foto kijkt zie je hoe het asfalt is afgebrokkeld langs de rand. Dat zegt iets over de verdere staat van de weg, kan ik je vertellen. En als je door het zoveelste gat stuitert ben je oprecht dankbaar voor goede vering.

Na Beni werd de weg iets minder goed…

IMG_1606.jpg

…en dat is wellicht een schoolvoorbeeld van een eufemisme. Maar de VR liet zich niet kennen: elke modderpoel kon die aan! Vond ik het eerst nog eng om door zo’n plas te rijden, denkend aan mijn Splendor met dunne bandjes en weinig profiel – na een paar keer reed ik zonder aarzelen elke plas in, zonder echt te weten hoe diep die zou zijn.

In de foto zie je ook een andere uitdaging waar ik mee te maken had: check mijn regenbroek. Nee, dat is geen regenbroek in shorts-uitvoering. Op de een of andere manier kroop dat ding steeds omhoog, en waren mijn onderbenen op geen enkele manier beschermd tegen al het opspattende water. SUPER irritant.

We besloten om in Tatopani te overnachten. Tatopani betekent trouwens letterlijk ‘heet water’, en dat is geen toeval, want in Tatopani zijn warmwaterbronnen te vinden. In Tatopani vond ook het volgende plaats:

IMG_1615.jpgWat u in deze foto ziet, is J die de VR het hotel in probeert te rijden. Waarom, hoor ik u vragen? Ja, dat vroegen wij ons ook af.
Volgens de manager van het hotel was het echt het ALLERbeste als we de motoren binnen zouden zetten. Prima natuurlijk, ware het niet dat dit hotel een redelijk smalle deur en een redelijk hoge drempel had. De pogingen waren dan ook totaal zonder bevredigend resultaat, al slaagden we er wel in om er heel belachelijk uit te zien – dat dan weer wel.

De motoren werden in een steegje vol afval tegenover het hotel geparkeerd, en dat steegje werd vervolgens ‘afgesloten’ met een paar reclameborden. Blijkbaar werkte deze methode, want de volgende ochtend stonden ze er allebei nog.

De volgende dag ging de tocht verder, steeds hoger de bergen in. En wat is het daar toch mooi…de foto’s doen het uitzicht geen recht. IMG_1679.jpg

IMG_1622.jpg

Nu is het tijd voor wat relativering. Want na dat gepraat over hoe cool ik wel niet ben, moet ik ook eerlijk vertellen over die keer dat ik niet zo cool was.

We reden op een stuk weg die er ongeveer uitzag als op de foto hierboven, maar dan waren de geulen ongeveer drie keer zo diep en de laag modder dus ook. En ineens zat ik vast! J reed een stuk voor me, en had niet door dat ik stilstond. Ik stond ook nog eens midden op de weg, en toen kwam er een jeep aan vanuit de tegenovergestelde richting.
Ik raakte lichtelijk in paniek (ik weet ook niet wat ik verwachtte – je kunt daar sowieso niet harder dan 10 km per uur dus het was niet alsof ik acuut gevaar liep ofzo.) Eindelijk keek J om en met een hoop gezwaai wist ik duidelijk te maken dat ik vast zat. Hij parkeerde zijn motor langs de weg, en sopte door de modder naar me toe. Eerst probeerde hij uit te leggen wat ik moest doen (koppeling inhouden dit en gas geven dat en zus en zo) maar ik snapte er niks van. Die paniek hielp ook niet mee. De jeep (vol nieuwsgierige passagiers) stond inmiddels tegenover me en wachtte geduldig tot ik uiteindelijk afstapte en door de modder wegsjokte, zodat J de motor uit de modder kon krijgen. Met stip mijn moment of glory van de tocht…

Binnenkort komt deel 3, waarin er een glansrol is weggelegd voor een kudde yaks!

One thought on “Met De Motor Naar Mustang – deel 2

Leave a Reply

